Fragment din eseul Hypnos şi Morfeu

         

          Un lucru este evident, visele reprezintă întotdeauna imagini şi simboluri recognoscigibile. Rămâne incert dacă omul va reuşi vreodată să interpreteze ceva absolut necunoscut, o imagine care să nu existe deja într-o formă latentă în mintea sa. Se spune că atunci când primele nave ale conchistadorilor spanioli au ajuns la ţărmul Americii, indigenii pur şi simplu nu au fost în stare să le vadă, fiindcă acele ambarcaţiuni sosite dintr-o altă lume depăşeau capacitatea cognitivă a amerindienilor.

          De regulă, în vise se manifestă o serie de arhetipuri repetitive. Pe de altă parte, Mircea Eliade considera că simbolurile şi arhetipurile conţin un volum de cunoştinţe mai vast decât ar putea fi descifrate prin limbaj raţional. Din această perspectivă, teoria arhetipurilor transculturale dezvoltată de cunoscutul istoric al religiilor rezonează cu concepţia de timp mitic a aborigenilor australieni.

          Satprem, un discipol de origine franceză al lui Sri Aurobindo, confirmă, la rândul său, în cartea „Călătoria Conştiinţei” că visele sunt nişte reprezentări ale diverselor zone ale sufletului. După părerea lui Satprem, caracterul imaginilor din vise dezvăluie spre ce zone ale spiritului călătoreşte individul în acel moment.

          Un rol important în vise îl are lumina. Se poate constata că obiectele percepute în timpul unei experienţe onirice degajă de la sine un fel de iradiere. Visele care apar într-o lumină vie şi sunt pline de culoare, se consideră a reprezenta nivele superioare ale conştiinţei. În schimb cele în nuanţe sumbre, spălăcite, se presupune că ar reflecta zone inferioare.

          Deseori visele au ca decor teritorii izolate. În mod frecvent, acţiunea viselor se desfăşoară în spaţii arhetipale, precum cel al unei clădiri vechi sau al unui palat, într-un oraş, pe o insulă, iar uneori visele îl pot duce pe individ chiar şi pe o navă spaţială.

          În vise pot să apară construcţii paradoxale, neverosimile, structurate după modelul Benzii Moebius, datorită faptului că în lumile onirice legile spaţiului şi timpului, inclusiv cea a gravitaţiei, nu mai funcţionează.

          Un simbol oniric deosebit de spectaculos este înfăţişat în momentul în care o persoană se pomeneşte plutind în vis în mijlocul oceanului. Semnificaţia sa, la fel ca şi a altor metafore onirice, rămâne o enigmă, dar, deşi incognoscibil, acest simbol transmite un puternic conţinut emoţional. Astfel cunoaşterea intuitivă ar putea oferi o cheie pentru interpetarea periplurilor onirice şi vizionare. În vise, experienţa şi senzaţiile inexprimabile pot avea un rol mai important decât logica şi raţiunea.

          Abordând problema structurii viselor şi a relaţiei acestora cu realitatea, Sri Aurobindo susţinea că realitatea poate fi privită ca o reţea de semnale, de relaţii cauzale. Din acest punct de vedere, visul reprezintă o deconstrucţie a realităţii în care aceste semnale sunt rearanjate în forme subtile. Premoniţia devine astfel posibilă datorită faptului că în vise semnalele cauzale se manifestă înainte ca ele să capete consistenţă în realitatea fizică. În timpul somnului omul intră într-un fel de regim de gândire superior, în care perspectivele evoluţiei evenimentelor pot apărea mai evidente decât în timpul zilei.

          Cornelius Agrippa von Nettesheim, autorul german din secolul XVI, specialist în ocultism, teologie, astrologie şi alchimie, afirma în cartea sa „De occulta philosophia”, citându-l pe un anume Rabbi Jonachan, că „…există doar patru tipuri de vise ce pot fi considerate veridice: visul matinal dinainte de trezire, visul despre un altul, visul a cărui tălmăcire se arată în chiar cuprinsul său celui care-l visează şi visul care se repetă”.

          Anumite vise premonitorii anticipează evenimente tragice sau situaţii-limită, înfăţişând simboluri precum un şarpe sau un cal alb, care sunt descifrate de orice persoană ca semne de pericol. Astfel de imagini provoacă de obicei o frică instinctivă, înscrisă adânc în subconştient şi perpetuată ereditar de la originile animale ale omului. Modul în care acţionează individul în timpul unui astfel de vis determină în mare parte soarta sa de mai târziu, fiindcă orice previziune a viitorului schimbă oarecum acest viitor. Starea mentală în care înfruntăm momentele de cumpănă şi gradul în care suntem pregătiţi pentru ele au uneori un rol decisiv în depăşirea acestor situaţii de criză.

          Printre fenomenele ciudate legate de somn şi vis se numără şi cel al separării de corp. În terminologia engleză acest fenomen figurează ca out of body experience (prescurtat O.O.B.E.) În timpul unei astfel de experienţe o persoană adormită simte cum se separă de trup şi începe să plutească în aer. Această persoană îşi priveşte propriul trup dintr-o perspectivă neverosimilă şi află lucruri pe care nu le ştia în mod obişnuit. După ce se trezeşte dintr-o astfel de stare, individul are uneori surpriza de a se convinge de veridicitatea celor cunoscute în somn. Anumite studii pretind chiar că o persoană din zece trăieşte astfel de momente cel puţin o dată în viaţă.

          Există şi metode de a realiza separarea de corp în mod voluntar, prin autosugestie şi meditaţie, prin mijloace tehnologice (sincronizarea undelor cerebrale prin stimuli audiovizuali, stimularea magnetică şi electrică a creierului, izolarea şi suprasolicitarea senzorială) sau cu ajutorul unor medicamente.

          Fenomenul separării de corp este asociat celui al paraliziei în somn, care se produce atunci când subiectul adormit are viziuni de coşmar, dar acesta nu este în stare să reacţioneze şi să-şi mişte trupul. Martorul unui astfel de coşmar are o senzaţie acută de frică, amplificată de luciditatea cu care trăieşte o astfel de experienţă.

          Starea de paralizie în somn este cunoscută în diverse culturi, fiind numită khar darakh („a fi presat de cel întunecat”) în limba mongolă, bong de („tras în jos de o umbră”) în vietnameză, sau jinamizi („o creatură şezându-ţi pe piept”) în limba swahili vorbită în Africa de Est.

          Un alt fenomen la fel de enigmatic este cel al zborului în vise. Aceste experienţe extraordinare sunt întotdeauna asociate unui sentiment intens de libertate. O astfel de experienţă este ilustrată de exemplu în piesa „People Can Fly” a grupului muzical Astral Projection, originar din Israel, care abordează genul Goa trance. Piesa conţine următorul text rostit de actorul David Duchovny şi preluat din filmul „Kalifornia”: „Atunci când visezi, nu există reguli. Oamenii pot să zboare. Orice se poate întâmpla. Uneori există un moment când te trezeşti şi devii conştient de lumea reală din jurul tău, dar de fapt continui să visezi. Ai putea să crezi că poţi zbura, dar e mai bine să nu o încerci.”

          În mediile underground ale aşa-numiţilor tranceseekeri, un curent din contracultura tinerilor ai cărui reprezentanţi, un fel de şamani moderni, se află în căutarea transelor şi experienţelor vizionare, circulă legende despre această stare extraordinară în care individul adormit ar deveni conştient că visează şi ar influenţa realitatea onirică prin forţa voinţei, înţelegând că, în esenţă, el este creatorul şi stăpânul acelui vis.

          Într-o astfel de stare, persoana respectivă ar fi capabilă să leviteze în vis, să se deplaseze instantaneu dintr-o zonă a lumii onirice în alta şi chiar să modifice realitatea de vis după propriul plac.

          O asemenea putere l-ar transforma pe un astfel de călător în stăpân absolut şi arhitect al tărâmului viselor. El ar avea atunci de ales între a-şi folosi darul preţios cu înţelepciune sau pentru propria plăcere. Văzului său interior i s-ar deschide miriade de universuri paralele, a căror explorare l-ar face să cunoască cele mai adânci secrete ale existenţei. Sau ar putea să preschimbe lumea viselor într-un imens spectacol grotesc, să plăsmuiască fiinţe, decoruri şi situaţii şi să le dirijeze ca un maestru-păpuşar, doar pentru a se amuza.

          Este greu să ne închipuim ce s-ar întâmpla dacă un ins ar reuşi vreodată să transpună o astfel de abilitate miraculoasă asupra lumii reale.

          De fapt, în aceasta constă puterea imaginaţiei. Mintea oricărui artist este o maşinărie sofisticată de transformare a viselor în realitate.

          Visele stimulează creaţia artistică, regăsindu-se ca un spaţiu al inspiraţiei şi libertăţii. Este cunoscut de exemplu cazul poetului englez Samuel Coleridge, care ar fi compus în vis celebrul său poem Kubla Khan, o descriere fantasică a palatului Xanadu, reşedinţa de vară a împăratului mongol. Thomas Edison obişnuia şi el să intre în stări de somn lucid pentru a-şi elabora noile invenţii, iar Salvador Dali afla în stări mediane între veghe şi somn prototipuri ale tablourilor sale suprarealiste.

          Se consideră că după un antrenament îndelungat şi asiduu, orice persoană ar putea învăţa să viseze prin autosugestie orice vis ar dori, inspirat, de exemplu, de subiecte istorice, de temele unor opere de artă plastică, de scenariile unor filme, cărţi, sau chiar de jocuri de computer şi să trăiască astfel acţiunea lor tensionată din perspectiva protagonistului, adaptând scenariile după propriul plac.

          Acel ins ar deveni pe o noapte un Caesar sau un Napoleon, un Ulise sau un D’Artagnan, un Luke Skywalker din Războiul Stelelor, înfruntându-l cu sabia laser pe Împăratul Tenebrelor, sau un John Shepard din jocul Mass Effect, salvând întreaga galaxie de la extincţie. După un timp însă unii ar simţi nostalgia de a reveni la visele spontane, necontrolate, pe teme imprevizibile, pentru a regăsi în ele elementul-surpriză.

          În acest caz poate fi aplicată vechea zicală „Fii atent la ce-ţi doreşti”. Ea îmi readuce în memorie dezastrul civilizaţiei extraterestre Kryll din filmul Forbidden Planet, care a construit o maşină capabilă să îndeplinească orice dorinţă. Dar străvechii Krylli nu-şi puteau stăpâni forţele obscure ale subconştientului, aşa-zişii „monştri ai Idului”, ceea ce a condus la nimicirea lor.

          Capacitatea de a te controla este un talent rar. Uneori cea mai uşoară cale spre a fi mulţumit este să-ţi stăpâneşti visele şi dorinţele.

          În esenţă, visele reprezintă un mod de a evada din realitate în existenţe paralele, dar sunt şi nişte mijloace de cunoaştere, ele constituindu-se într-un fel de materie primă a tuturor miturilor şi culturilor.

           

Marcel Gherman

Marcel Gherman

S-a născut la 29 septembrie 1978 la Chişinău. Între 1994 şi 2003 a realizat emisiuni de muzică electronică la Radio Moldova. Începând de la vârsta de 15 ani a publicat în presa tipărită peste o sută de articole şi eseuri. În prezent deţine funcţia de secretar responsabil al revistei Sud-Est Cultural şi colaborează la revista Contrafort, unde susţine rubricile permanente Bref şi Trenduri. Este de asemenea muzician, autor al proiectului Megatone, care abordează genurile techno, ambient experimental, industrial noise şi muzica clasică de film. Discografia Megatone include, printre altele, un album realizat în colaborare cu scriitorul de science-fiction japonez Kenji Siratori şi o piesă selectată în cadrul proiectului 60X60 International Mix al Fundaţiei Vox Novus din New York, proiect prezentat la Oxford şi Cambridge. Este membru al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova și membru al Uniunii Scriitorilor din România. Membru al PEN Club Moldova. Volume publicate: Cartea viselor (povestiri fantastice, 2011, Editura Arc), Generaţia Matrix (eseuri, 2013), Cer albastru deasupra Arcadiei (roman SF pentru adolescenţi cu elemente de fantasy şi space opera, 2014, Editura Prut). Premii literare: Premiul de Debut al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova pe anul 2011 (Cartea viselor), Premiul Primăriei Chişinău pentru Tineret în domeniul Literaturii, 2012, (Cartea viselor). Volumul Cartea viselor a intrat în Top 10 cele mai citite cărţi ale anului 2011, conform unui sondaj realizat de Biblioteca Naţională a Republicii Moldova şi Camera Cărţii. Premiul Uniunii Editorilor din Republica Moldova, 2015 (Cer albastru deasupra Arcadiei). Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova la secţiunea Carte pentru Copii şi Tineret, pe anul 2014 (Cer albastru deasupra Arcadiei)

More Posts - Website

Follow Me:
FacebookYouTube