Filmele cu subiect apocaliptic au fost întotdeauna în topul fanilor de filme sf. E firesc să fie așa pentru că genul îmbină fiorul groazei cu cel al plăcerii vizionării unui film cu subiect științifico-fantastic. Bird Box se inspiră din romanul omonim al scriitorului Josh Malerman și îi are ca personaje principale pe Sandra Bullock, Trevante Rhodes și John Malkovich în regia lui Susanne Bier.

Spre deosebire de majoritatea rolului interpretate de Sandra Bullock, Malorie din Bird Box este o femeie aspră, forțată să supraviețuiască împovărată cu mai multe responsabilități decât ar fi crezut vreodată că va putea duce. Începutul filmului este oarecum șocant, tocmai prin această duritate, marcată și printr-o filmare de prim plan cu chipul nefardat al actriței, în care Malorie dă ultimele indicații, înainte de o călătorie importantă, copiilor: Băiatul și Fata.

Întregul film este constituit dintr-un mozaic de secvențe: înainte de eveniment, din timpul perioadei de supraviețuire și din călătoria care-o va duce spre un loc pașnic, unde speră să supraviețuiască.

Cu cinci ani înainte o molimă stranie lovește România, apoi se extinde în Rusia și întreaga Europă. Oamenii înnebunesc, să sinucid sau îi ucid pe alții. Ceea ce pare a se petrece undeva departe, într-un loc exotic, la marginea lumii, ajunge destul de repede și în orașul lui Malorie, surprinsă pe stradă, incapabilă se reacționeze la evenimentele din jurul ei până cineva cu sufletul mare nu o salvează, cu prețul propriei vieții.

Cred că se poate spune că unul din punctele importante ale acestui film este dat de legăturile afective ce se creează între oamenii străini atunci când apare un pericol neașteptat, de o violență greu de înțeles. De altfel primul sfert de oră este și cel mai bun, un thriller perfect executat, cu schimbări de situație și o creștere a stării de panică generalizat.

După primul sfert de oră situația se stabilizează și filmul își pierde direcția devenind un joc de societate în spațiu închis. Actorii, toți cunoscuți și talentați, nu reușesc să creeze situații memorabile și nici personaje profunde. Multe situații sunt previzibile, altele puțin credibile. De fapt singurii actori care rămân constanți buni sunt Sandra Bullock și John Malkovich.

Mulți spun că Bullock face unul din cele mai bune roluri ale carierei, trebuie să fiu de acord cu asta. Își interpretează personajul excelent, atât la început, când este o tânără rebelă, care nu-și dorește copilul, cât și la final când este mama a doi copii, responsabilă de viața lor într-o încercare de traversare a unui rât agitat, ghidată doar de o colivie cu păsări. Malkovich, pe de altă parte, joacă rolul unui bărbat sceptic, răutăcios, bețiv și misogin. El reprezintă tot ce poate fi mai rău și mai detestabil la oameni. Însă, o face grozav.

Se poate vorbi mult despre cât de credibile sunt secvențele cu monștri invadatori, mai ales că nu-i vedem direct, ci doar indirect, prin efectul acțiunilor lor. Ceea ce-i nu-i face mai puțin înspăimântători, pentru că atacul se petrece prin intermediul ochilor. Astfel că supraviețuitorii vor trebui să se descurce fără vedere, bazându-se pe celelalte simțuri și, mai ales, pe inteligență și stăpânire de sine.

După scenele intense de la început, urmează o lungă perioadă în care ne sunt arătate situațiile posibile: lipsa hranei, iubirea pe fugă, atacul bestiilor, apariția unor zombi și altele. Finalul este după cinci ani, continuându-se după secvența din deschidere, și este unul tulbure atât ca logică, cât și ca mesaj. Nu voi insista pe aspectele negative, voi spune doar că o cutie de carton are șanse mici să reziste în apa unui fluviu, la fel și niște copii legați la ochi.

Bird Box are multe secvențe de pur horror, în care ține spectatorii stau încremeniți și cu sufletul la gură, dar și unele parcă lipite artificial doar pentru a fi. Pe ansamblu un apocaliptic reușit, care, alături de A Quit Place, aduce ceva nou în această zonă a monștrilor și luptătorilor cu arme masive.

Daniel Timariu

Daniel Timariu

Daniel Timariu (n. 1972) a absolvit Facultatea de Electrotehnică a Universității Politehnica Timișoara. Locuiește în Timișoara și lucrează web developer și manager IT. A debutat cu povestirea SF „Bucla finală” în revista Ficțiuni.ro, în 2014. A publicat articole și povestiri în revistele Helion, Gazeta SF, Nautilus, Revista de Suspans, Iocan, Știință & Tehnică și Argos. Volume: Amețeli postlumice (Eurostampa, 2016, Premiul RomCon 2017) – povestiri SF; Fete în roșu și alte povestiri polițiste (Tritonic, 2016); Tenebre. Cazul Laura (Tritonic, 2016) – roman; Tenebre. Labirintul (Tritonic, 2016); Domino (în colaborare cu Lucian-Dragoș Bogdan, Teodora Matei, Anamaria Ionescu și Bogdan Hrib, Tritonic, 2017) – povestiri polițiste și altele.

More Posts