gsf81 bn01-650  

          Nu mică mi-a fost surpriza de a primi din partea autorului un exemplar-semnal al cărții acum mai bine de o lună. Am citit-o cu bucurie, dar și cu mândria de a mă delecta cu poveștile înaintea multora. Pare nepotrivit termenul de “poveste” asociat cu genul SF în care se încadrează proza de față? Poate. Numai că eu le-am calificat așa după ce am parcurs pe nerăsuflate primul text, cel ce dă și titlul volumului: “eu 2.0”, un fel de prolog la declarația de dragoste către Cassandra, femeia ce bântuie tandru și dureros mintea naratorului.

eu20          eu 2.0 – După moarte, un scriitor semnează un contract în urma căruia intelectul îi este înmagazinat într-un spațiu virtual, fără posibilitatea de a primi informații din afară. Plănuiește să continue să scrie, astfel încât fiica sa să poată beneficia de încasările de pe urma vânzărilor. Numai că lucrurile nu merg chiar după cum se aștepta acesta. Descoperă că rolul de Demiurg nu e deloc ușor, că aplicarea legilor vechi după care se ghidase pe timpul vieții poate fi plictisitoare. Cea care-l salvează e Cassandra, cea de-a cincea soție. Varianta 2.0 a scriitorului alege să-și petreacă veșnicia alături de ea. E interesantă relatarea prin prisma unui om al literelor, străin de tehnică, ce deslușește termenii sau strategiile informaționale mai întâi pentru el însuși, apoi pentru lector. Aerul de confesiune, precum și ritmul constant, dar nu monoton al frazelor, dau un farmec aparte textului.

          Ultimul marțian – O scrisoare de rămas bun a ultimului om rămas pe Marte, către aceeași Cassandra, pământeană. Cu tristețe și nostalgie, autorul pune în balanță beneficiile colonizării și pierderea sau regăsirea umanității.

          Corsetul Julietei – În viitorul imaginat de autor, piesele de teatru nu sunt simple spectacole. Există evaluator ai pieselor, artiștilor, ba chiar ai spectatorilor. Aici apare Cassandra la treisprezece ani, o Julietă ideală pentru un spectacol fusion. Atrasă de personajele sintetice mai mult decât de cele reale, fata exercită o atracție aparte față de un evaluator ce riscă totul pentru a o salva de propriile gânduri. O altă analiză a tentațiilor și oportunităților unui posibil viitor dar și a trăirilor interioare a sufletelor speciale.

          Orbitaliner 12C – Pe fondul unor tensiuni politice între Ameropa și Ruschindia, cele două mari puteri de pe Terra, într-un avion are lor o întâlnire aparent întâmplătoare. Vecini de scaune, George Stapper și Cassandra primesc de la căpitanul navei vestea unui pericol ce ar putea afecta siguranța cursei. Gusturile cititorilor de SF, dar și al celor de romance sunt pe deplin satisfăcute. Aflăm despre Inel, un conglomerat de stații orbitale interconectate, guvernate de legi proprii, dar și despre motivele care-I aduseseră pe cei doi împreună. În momentele acelea dramatice, cu tandrețe și resemnare, asistăm la o declarație nerostită de dragoste, ne reamintim cât de mult poate însemna simplul abandon al mâinii în palma celuilalt. Și pentru că era scriitor, George Stapper a scris o carte despre acel eveniment, păstrând ascuns secretul iubirii.

          Fata cu batic galben – Uneori, visele se materializează. și o fac doar pentru a ne arăta minciuna și durerea din viața reală. Un cercetător luptă pe două planuri: o dată pentru viața soției, renunțând la cinci ani din propria viață, a doua oară cu atracția față de fata din vis.Cassandra e aici un personaj secundar, amintit în treacăt. Dar nu trecătoare e iubirea omului care s-a luptat pentru viața ei.

          Banca de sub ulm – Acesta e un leit-motiv menționat în majoritatea textelor din volum, strâns legat de femeia care a scris un text inspirat de el. E o poveste despre strălucirea înșelătoare a oamenilor și a relațiilor în care sunt implicați, un răspuns la “eu 2.0” dintr-o altă perspectivă. Pentru mine, cam aici s-a închis cercul pasiunii pentru Cassandra.

          Zahanaua Șapte stele – Deși termenul poate părea ușor anacronic în decorul ales de autor, a fost ales de proprietarii săi tocmai pentru a ilustra genul de mâncare ce s-ar putea găsi acolo. Dacă ne gândim că zahanaua e pe Lună și se obțin cu greu rezervări pentru degustarea specialităților, ajungem să-l considerăm extrem de potrivit. Andrew obține o rezervare, împreună cu logodnica sa, Oona, expert gastronomic. Plănuiește să-i dăruiască un inel și să-și mărturisească sentimentele. Prefer să nu spun mai multe, să las cititorului plăcerea de a descoperi atât informațiile despre specialitățile culinare, cât și despre proprietățile lor. Apropo: aici, Cassandra e un robot, posibil patroana zahanalei, al cărei scop nu e neapărat acela de a-și vinde produsele, ci de a săpa în mințile celor ce-i calcă pragul.

         

          Volumul poate fi o declarație de dragoste pentru Cassandra, o femeie specială, dar și o scrisoare către oamenii ce vrem să fim peste zeci sau sute de ani. E o incursiune abilă și delicată în suflet și minte, o descriere amănunțită a unui viitor guvernat de tehnologie și reguli stricte. Nu pot încheia înainte de a recomanda volumul tuturor categoriilor de cititori. Cei fascinați de SF vor regăsi stilul domnului Dan Doboș din romanele anterioare, vor fi încântați de noile viziuni asupra unui posibil viitor. Se vor delecta cu descrieri amănunțite ale noii ordini mondiale, ale tehnicilor menite să salveze vieți. Pasionații de mainstream sau romance vor descoperi că, indiferent cât timp ar trece peste ei, fondul sufletesc al oamenilor va rămâne neschimbat: vor avea nevoie de încredere și iubire.

          

Teodora Matei

Teodora Matei

Teodora Matei (Elena Teodora Mateiu) a publicat proză scurtă in revistele Nautilus, Gazeta SF, Fantastica, ficțiuni.ro, Revista de supans, începând cu anul 2012. Contribuţii în reviste, antologii, volume colective: "Kowalski '67" - antologia digitală a Gazetei SF 2014 "Bumerangul lui Zeeler", „Ghinion!” - antologia „Cele mai bune proze ale anului 2013" editura Adenium, „E-51741” – revista CPSFA nr. 28, „Soft” – volum colectiv „Exit", poezii în „Gazeta cărților" (editată de biblioteca Nicolae Iorga-Ploiești) și „Revista bibliotecarilor prahoveni”. Romane: „Omul Fluture”, în colaborare cu Lucian Dragoș Bogdan (noiembrie 2015, editura Tracus Arte), „Stăpânul castelului” (iunie 2016, editura Tritonic), „Cel-ce-simte” (august 2016, editura Tritonic), „Tot timpul din lume” (ianuarie 2017, editura Tritonic).

More Posts

Follow Me:
Facebook