GSF85 banner-650

          Pe 21 martie, Syfy a programat episodul pilot pentru serialul SF Krypton, produs marca DC Entertainment. La noi, serialul se poate vedea pe HBO. Din start mi-au atras atenția numele principalilor creatori: David S. Goyer și Damian Kindler. Primul a lucrat, ca scenarist, alături de Christopher Nolan la realizarea extraordinarei trilogii Batman, iar al doilea, tot ca scenarist, la serialele Stargate SG-1 și Sanctuary. Deci, două nume mari din lumea filmelor. Cumva, lipsa de renume a actorilor principali trece în plan secundar. Asta nu înseamnă că numele mai cunoscute lipsesc. Există, dar sunt secundare.

Related image

          Serialul urmărește viața bunicului lui Superman (Kal-El), acțiunea având loc cu aproximativ 200 de ani înainte de nașterea supereroului. Seg-El (Cameron Cuffe) este copil când asistă neputincios la execuția bunicului său, în urma unor acuzații de trădare. Ajuns un adolescent rebel, mereu aflat în conflict cu puterea, deși îndrăgostit chiar de fiica unei răsfățate a aceleiași puteri, Seg-El asistă a doua oară la execuția unor membri ai familiei sale, de data asta inculpați aflându-se chiar părinții lui, iar unealta execuției fiind nimeni alta decât mama iubitei.

          Prima parte a primului episod, povestită în clar mai sus, marchează destul de evident limitele acestui serial. Unele pe placul tinerilor, numiți young-adults. Limbajul este simplu, emoțiile cresc și scad în perioade scurte de timp, practic fiind suficient să clipești o dată pentru a pierde o scenă conflictuală. Speram ca acest gen de abordare să se limiteze la episodul pilot și restul serialului să aibă mai multă substanță. Din păcate, abordarea facilă, simplistă de multe ori, cu personaje bidimensionale, aproape lipsite de empatie, este continuată.

          Revenind asupra firului narativ, serialul introduce prin intermediul unui mesager de pe Pământ, din lumea și vremea lui Superman, o tehnologie atipică universului cunoscut prin filmele cu Superman și kriptonieni. Cred că rostul mesagerului este să construiască un fir coerent care să ducă peste sute de ani la rezultatul cunoscut din primele filme. Acțiunea nu e deloc complicată, nu are ramificații sau sensuri ascunse. Spre finalul fiecărui episod, avem o surpriză interesantă, surprize legate între ele cu un același personaj.

          Primul episod nu strălucește în complexitate. Decorurile sunt fastuoase, bine făcute, dar anacronice. Lumea de jos pare decupată din Blade Runner, pe când lumea de sus m-a dus cu gândul la luxul aristocrației din Jocurile Foamei. E prea mare diferența dintre clase pe lumea cea bună și dreaptă a lui Kal-El. În fine, poate că e ceva adevăr în spusele conform cărora indiferent câtă tehnologie ne va înconjura, lăcomia și vanitatea ne vor împiedica și mai departe să prosperăm.

          Al doilea episod încearcă să creeze noi fire narative, nu prin aducerea de noi figuri, ci prin crearea unor conflicte între personajele introduse în primul episod.

          Trebuie să fiu corect și să spun că acest serial este un bun somnifer. Superman este un individ tare plictisitor, serialul ăsta cu bunicu-său ne arată că e o trăsătură ereditară.

         

Daniel Timariu

Daniel Timariu

Daniel Timariu (n. 1972) a absolvit Facultatea de Electrotehnică a Universității Politehnica Timișoara. Locuiește în Timișoara și lucrează web developer și manager IT. A debutat cu povestirea SF „Bucla finală” în revista Ficțiuni.ro, în 2014. A publicat articole și povestiri în revistele Helion, Gazeta SF, Ficțiuni.ro, Nautilus, Revista de Suspans și Iocan. Volume: Amețeli postlumice (Eurostampa, 2016, Premiul RomCon 2017) – povestiri SF; Fete în roșu și alte povestiri polițiste (Tritonic, 2016), Tenebre. Cazul Laura (Tritonic, 2016) – roman, primul din seria Tenebre, Domino (în colaborare cu Lucian-Dragoș Bogdan, Teodora Matei, Anamaria Ionescu și Bogdan Hrib, Tritonic, 2017) – roman.

More Posts