GSF 79 banner01-650

          Un foarte bun mod de a-ți diversifica lista de lecturi și, de ce nu?, exercițiile intelectuale poate fi abordarea din când în când a unui roman grafic. Pentru cei obișnuiți cu benzile desenate, acest lucru vine în mod natural, distributivitatea atenției fiind în acest mod pusă și ea la încercare, ochiul fiind nevoit să urmărească textul din bulele de dialog în paralel cu succesiunile imaginilor desenate și să compună povestea din două surse. Acest lucru este deci diferit de procesul lecturii unui simplu text scris. Dacă e mai solicitant sau mai reconfortant să citești bandă desenată în loc de proză, eu aș înclina să cred că e mai reconfortant. Măcar pentru faptul că un roman grafic ca cel al Alexandrei Gold poate fi parcurs ușor în câteva zeci de minute, imaginile care defilează de-a gata în fața ochilor fiind mult mai facil de asimilat decât cele pe care mintea trebuie să le deseneze singură, după ce stochează paragrafe întregi de descrieri și acțiune. Acest lucru este însă valabil numai dacă banda desenată este de calitate. Iar cea din „Ora 12” cu siguranță este.

Ora12          În câteva cuvinte, este vorba despre patru prieteni care se pregătesc de o vacanță rustică în vila transilvăneană a unchiului unuia dintre ei și care, odată ajunși, descoperă în podul casei poarta către o altă lume. De aici încep o serie de aventuri simpatice, susținute de umor și de magie.

          Deși eu personal nu sunt decât un consumator ocazional de bandă desenată, mi-au alunecat ochii în mod plăcut de la un cadru la altul, am găsit alegerea lor ca fiind foarte potrivită pentru a puncta momentele esențiale ale acțiunii, desfășurarea ei fiindu-mi foarte clară. În cazul Alexandrei Gold, spațiile albe dintre cadre sunt aproape insesizabile, la finalul cărții povestea desfășurându-se în mintea cititorului în mod continuu.

          Deși dialogurile alunecă ușor în unele părți spre clișeu, iar câteva reacții ale personajelor par forțate, povestea în sine e plăcută. Personajele nu apucă să se individualizeze prea mult, dar poate tocmai pentru că nu se ia foarte în serios, alegând să se materializeze între un basm clasic și o povestire steam-punk, construcția își atinge, cred eu, scopul.

          Despre desene nu pot spune decât că sunt foarte reușite. Chipurile personajelor mi-au adus aminte într-o oarecare măsură de Manga, dar nu și succesiunea imaginilor. Nu avem contrastele specifice de culori alb-negru, nici acea sugerare a vitezei și furiei, cadrele sunt în cea mai mare proporție calme, încercând să încânte prin expresivitate, nu să șocheze violent, ca în cazul benzilor desenate japoneze.12oclockinside

          Ca o concluzie, pot spune că „Ora 12” este un obiect estetic reușit, și asta nu doar prin arta grafică, ci și prin poveste, care merită, fără îndoială, un loc în biblioteca oricărui pasionat de benzi desenate sau de literatură fantasy. Voi marca, deci, una dintre surprizele cele mai plăcute pe care AntareSFest 2017 le-a adus comunității noastre. Și sunt convins că despre Alexandra Gold vom mai auzi tot auzi de-acum înainte.

         

          

Alexandru Lamba

Alexandru Lamba

Alexandru Lamba s-a născut în 1980, la Brașov. A absolvit facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor din cadrul Universității Transilvania Brașov. În prezent lucrează în domeniul IT. A debutat în paginile Gazetei SF în iunie 2013, publicând apoi mai multe povestiri în aceeași publicație, precum și în revistele Nautilus, Ficțiuni, Fantastica, Helion, EgoPhobia și Argos Magazine. A debutat pe hârtie în martie 2015, în revista Galileo Science Fiction & Fantasy (Millennium Books, 2015), publicând apoi și în Colecția de Povestiri Științifico-Fantastice (CPSF) Anticipația (Nemira, 2015). Este prezent în Almanahul Anticipația 2016 (Nemira, 2015) și în antologii Argos Doi (MediaTech&Texarom, 2015), EXIT povestiri de dincolo (Eagle, 2016), GALAXIS noua operă spațială (Eagle, 2016) și în volumul 3.3 (Tritonic 2016). A debutat în volum propriu cu romanul „Sub steaua infraroșie” (Tritonic, 2016), iar anul următor a publicat al doilea roman, „Arhitecții speranței” (Tritonic, 2017). De la începutul lui 2015 conduce fanzinul Gazeta SF.

More Posts - Website