GSF 57 banner 01-650

          Când vorbim despre beletristică, probabil că nu există autor care să nu urmărească efectul „page turner” în cărțile sale. În fond, o carte bună e cea care nu le permite cititorilor s-o lase din mână. O carte foarte bună, însă, face mai mult decât atât: o cere pe următoarea.

          Exact asta mi s-a întâmplat după ce am citit „Lacrimile Diavolului” (despre care am scris aici, iar Teodora Matei a scris aici) de Ștefana Czeller. Și, cum următoarea carte a mai-sus numitei autoare încă nu a apărut, m-am orientat retrospectiv și am atacat romanul Ozz, roman care, țin să menționez, a fost desemnat câștigător al concursului de roman organizat de Gazeta SF în anul respectiv (2013), în parteneriat cu editura Tracus Arte.

          N-am fost deloc dezamăgit. Stilul, cu toate atuurile despre care am mai vorbit: clar, simplu, tranșant, eficient, fluent, plăcut e prezent și aici, stând mărturie maturității autoarei, iar problematica de ordin moral este și ea la fel de bine conturată. Nu mai avem de-a face, ca-n „Lacrimile Diavolului” cu o societate întreagă cu valori inversate, însă demersurile eroului nostru de a-și păstra integritatea morală și trupească în același timp, de a rămâne uman în condițiile în care trebuie să se supună orbește constrângerile unei organizații cu reguli mai presus de cele omenești, nu sunt cu nimic mai simple.

          Nimerit printr-un concurs de împrejurări în sânul unui cuib de vampiri, pe cea mai de jos treaptă a acesteia, ca acolit, evident, el se vede nevoit să servească fără discernământ, în vreme ce urmează firele unui caz de răpire pe care, și de aici se trage frumusețea romanului, bestiile însetate de sânge și fără pic de respect pentru umanitate în general umanizându-se prin acest demers, stăpânii săi vampiri îl vor rezolvat în egală măsură. Și, pe măsură ce avansează în dezlegarea misterului și în înțelegerea organizației, protagonistul se angajează într-un proces de auto-cunoaștere. 

          Plasată într-un oraș fictiv, Ozz, pe care circumstanțial îl vom bănui ca aparținând Statelor Unite ale Americii, acțiunea romanului omonim este o combinație inspirată de policer și fantastic urban, totul gravitând în jurul unor dileme morale și a definiției omului. Personaje-simbol foarte puternice pe care romanul se bazează nu încetează să surprindă, fisurile din structurile lor monolitice ivindu-se treptat și conucân către slăbiciuni specific umane acolo unde te-ai aștepta să găsești logică rece, respectiv dovedind tărie în cele mai solicitante circumstanțe.

          Ca atmosferă, componenta gotică, izvorâtă în principal din relațiile clădite pe modele medievale care au loc în interiorul organizației vampirești și pe cutumele acesteia, se împletește cu cea horror, doar insinuată, la început, prin referințele la crimele anterioare ale presupusului asasin, și cu cea de suspans derivată din policer, însă o face fără stridențe, într-un ritm alert, obositor pentru personaje, dar nu și pentru cititor.

          Dacă ar trebui să-i reproșez ceva, acest lucru ar fi violența oarecum supra potențată. Însă această componentă se regăsește adesea în opere de gen.

          Ca o concluzie generală, romanul reprezintă o lectură plăcută, deconectantă, care va satisface capriciile iubitorilor de gotic, policer și horror deopotrivă, însă care lansează întrebări profunde privind condiția umană vizavi de moralitate și, mult mai important, libertate. Căci, doar atunci când o pierde omul pare să o prețuiască la adevărata ei valoare.

          

 

Alexandru Lamba

Alexandru Lamba

Alexandru Lamba s-a născut în 1980, la Brașov. A absolvit facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor din cadrul Universității Transilvania Brașov. În prezent lucrează în domeniul IT. A debutat în paginile Gazetei SF în iunie 2013, publicând apoi mai multe povestiri în revistele Nautilus, Ficțiuni, Fantastica, Helion, EgoPhobia și Argos Magazine. A debutat pe hârtie în martie 2015, în revista Galileo Science Fiction & Fantasy (Millennium Books, 2015), apărând apoi și în Colecția de Povestiri Științifico-Fantastice (CPSF) Anticipația (Nemira, 2015). Este prezent în antologia Argos Doi (MediaTech&Texarom, 2015), EXIT, povestiri de dincolo (Eagle, 2016), GALAXIS, noua operă spațială (Eagle, 2016) și în Almanahul Anticipația 2016 (Nemira, 2015). A debutat în volum cu miniromanul Sub steaua infraroșie (Tritonic, 2016). De la începutul lui 2015 conduce fanzinul Gazeta SF.

More Posts - Website