GSF65 banner01-650

          Peste câteva mii de ani, mult după anul 10.000, omenirea ar putea fi împărțită în clanuri, după darurile cu care au fost înzestrate sau sarcinile primite. Valorile materiale ar pierde în fața celor emoționale, tocmai de aceea monedele, numite Albaștri, ar fi înlocuite cu sentimentele muritorilor. La pândă ar sta Colectorii, cei ce pretind ca plată, pentru ieșirea dintr-un impas, sentimentele semenilor. Banca acestora, adânc ascunsă în Subcetate, e și păstrătoarea esenței nemuririi, ceea ce o face o destinație tentantă pentru potențiali hoți, cunoscători de parole.

pragul1          Povestea în sine poate părea simplă. O Geantă purtătoare de trăiri e dată singurei persoane care ar putea s-o protejeze în eventualitatea unui război al Oreadelor cu Liga și Consiliul Governor. Vindecătoarea Lia, aleasă pentru misiune, e una dintre cei doi oameni ce o pot deschide. Al doilea, Crius din neamul kraborilor, care ar fi trebuit să intervină doar în momentul deschiderii, e implicat fără să vrea în aventura Genții. Li se adaugă pătimașa Katena, nepoata lui Crius, misteriosul Algar – fost legionar, hoțul metamorf Pisică și Blati, zis Slăninuță, fiu de Colector.

          Din planuri diferite sunt atacați de Oreade – creaturi seculare, mentori și Uri. Într-o astfel de lume, e normal ca și comunicarea să fie una deosebită, de aceea, de multe ori personajele au un schimb telepatic de idei și informații. Sunt ajutați de Mima și omizile sale care pot lua orice formă, dar și de neamul Krâcilor, ființe ce trăiesc Subcetate.

          Călătoresc pe sub pământ sau cu Liftul Nebun, care merge unde vrea, ba mai are și pui care amăgesc călătorii. Din Gara Părăsită se poate lua un tren spre orice destinație, dar mai ales pe acolo se poate trece Pragul. Trebuie să fie atenți când pășesc peste Podul Care Se Termină Când Vrea El și să nu întârzie prea mult pe sub Copacii-Plângători. Au un mod aparte de a-și proteja legătura cu Copacii-Doică ai krâcilor din Subcetate.

          Ritmul e foarte alert, impunând cititorului să țină pasul cu personajele. Din timp în timp, autoarea oferă câte un scurt răgaz, oprindu-se asupra poveștilor de dragoste dintre Lia și Crius ori dintre Katena și Algar. Prima e o idilă imposibilă, cea de-a doua se concretizează atunci când fostul legionar își recapătă sentimentele.pragul1_2

          Informația e extrem de concentrată, mi-ar fi plăcut niște descrieri mai ample ale creaturilor implicate în poveste, ale conflictelor dintre acestea ce au dus la tensiunea din momentul surprins în roman. Având în vedere că am pe lista de lecturi volumele doi și trei, sper să găsesc în ele date care să umple golurile.

          Tot în categoria „mi-ar fi plăcut” intră adaptarea limbajului. Probabil că, în condițiile date, se justifică înjurăturile neaoșe românești, numai că uneori sunt cam dese. E o idee interesantă cum, la mii de ani distanță, acestea și-au păstrat, totuși, aceeași savoare

          Ce a adus nou: Descrierea unei lumi îndepărtate temporal de cititor, populată de personaje fantastice, unde intriga se țese în jurul unui război ce nu lasă în urmă doar morți, ci și oameni goliți de sentimente. De aceea, conflictul e mai mult decât o simplă confruntare de suprafață, e un argument că umanul ține mai puțin de carne și oase și mai mult de trăiri și conservarea acestora.

          Cu ce am rămas:

          “Doar o fluturare de mână și niște ochi obosiți, dar fericiți mai văzu când se închise ușa în urma ei…

          Trecuse un an de atunci…

          (…)

          Îi era tare dor de ea și simțea cum i se strânge sufletul că e singură pe drumuri purtând Caseta…

          – O inimă de copil prost… ce inimă și ce cap de copii au unii, gândi Crius.”

         

          

Teodora Matei

Teodora Matei

Teodora Matei (Elena Teodora Mateiu) a publicat proză scurtă in revistele Nautilus, Gazeta SF, Fantastica, ficțiuni.ro, Revista de supans, începând cu anul 2012. Contribuţii în reviste, antologii, volume colective: "Kowalski '67" - antologia digitală a Gazetei SF 2014 "Bumerangul lui Zeeler", „Ghinion!” - antologia „Cele mai bune proze ale anului 2013" editura Adenium, „E-51741” – revista CPSFA nr. 28, „Soft” – volum colectiv „Exit", poezii în „Gazeta cărților" (editată de biblioteca Nicolae Iorga-Ploiești) și „Revista bibliotecarilor prahoveni”. Romane: „Omul Fluture”, în colaborare cu Lucian Dragoș Bogdan (noiembrie 2015, editura Tracus Arte), „Stăpânul castelului” (iunie 2016, editura Tritonic), „Cel-ce-simte” (august 2016, editura Tritonic), „Tot timpul din lume” (ianuarie 2017, editura Tritonic).

More Posts

Follow Me:
Facebook