gsf74 banner-650

iboy-poster          iBoy (2017)
Gen: Sci-Fi
Regizor: Adam Randall
Scenariști: Joe Barton, Kevin Brooks
Actori: Bill Milner, Maisie Williams, Miranda Richardson

          Bazat pe romanul iBoy (publicat în 2010) de Kevin Brooks, filmul urmărește transformarea unui tânăr dintr-o zonă săracă a Londrei de pe Crowley Estate, într-un supererou. Accentul, spre deosebire de multele filme cu supereroi ce apar în ultima perioadă pe bandă rulantă, iBoy pune accentul pe stările personajului principal, tot mai prins între ceea ce este corect și dorința de nestăvilit de a răzbuna o fată violată și hărțuită. Oarecum atmosfera amintește de Spiderman; cel autonumit iBoy nu-i spune iubitei că el este teribilul supererou, iar de el are grijă o bunică sfătoasă. Dar, spre deosebire de filmul amintit, în iBoy atmosfera este mult mai sumbră prin realismul său, desigur, dincolo de partea fantastică, care poate fi privită și ca o fabulă. Micul grup de blocuri cenușii, înconjurat de clădiri strălucitoare de business, este scena unor violențe în creștere venite din partea colegilor și vecinilor adolescenți ai lui Tom și Lucy. Situația, îi spune Tom amicului său Danny, nu poate decât să escaladeze, iar finalul este cunoscut de toți.

          Ca un sci-fi adevărat pornește de la un accident, parțial tehnologic, parțial biologic. Tânărul Tom (Bill Milner) devine, fără voia lui, implicat într-o reglare de conturi a căror victimă este colega și iubita lui secretă Lucy (Maisie Williams). Împușcat în cap prin telefonul inteligent, Tom preia o parte din caracteristicile aparatului, devenind capabil să se conecteze la rețeaua de telefonie mobilă și implicit la Internet. Încet, încet învață să se folosească de ele pentru a-și atinge scopul propus.

          Deși are în prim plan lumea adolescenților marginalizați pe cale de a deveni membri a unei găști periculoase, implicată în violențe stradale, hoțiii, dar mai ales trafic de droguri, filmul își propune mai mult decât o prezentare a unei situații sociale. Dacă reușește sau nu, rămâne de văzut.

          iBoy arată la ce ar putea fi folosită înalta tehnologie ajunsă în mâinile unui adolescent, și apoi în cele a unui mafiot de rang înalt, dar și cum sub influența banilor și a fricii, sunt călcate în picioare prietenii ce datează din fragedă copilărie. Pentru că toți cei implicați, huligani, traficanți sau simpli spectatori, sunt colegi de școală și vecini de apartamente. Fata violată nu a fost agresată de niște străini, ci chiar de cei pe care-i numește prieteni și alături de care a copilărit. La fel, Tom este trădat nu de un oarecare cunoscut ieri pe stradă ci chiar de cel mai bun prieten (bff).

          Deși finalul poate fi considerat optimist, eu nu pot să-l numesc decât cinic. Făptașii sunt în continuare doar parțial pedepsiți iar unii dintre ei, cum e chiar Danny cel ce a filmat agresiunea fetei, sunt liberi să refacă banda destructurată de efortul lui Tom și a lui Lucy. Pare că totul o va lua de la început, cu alți adolescenți, jucând aceleași roluri de indivizi fără perspectivă, la fel ca mama lui Tom, la fel ca restul locatarilor.

          Filmul este minunat construit. Se vede că are un buget mic, dacă-l comparăm cu marile producții de la începutul anului Arrival sau Ghost in the Shell, însă Netflix și regizorul Adam Randall fac o treabă excelentă, realizând un film ce merită urmărit și apreciat.

          Ce i se poate reproșa? Tratarea fenomenului de racolare tineri, mai ales de culoare, dintr-un East Est London sordid în care își fac de cap gangsteri adolescenți, este superficială și plină de stereotipuri. Combinarea cu iBoy, un supererou de cartier cu puteri de hacker, poate conduce la chicote amuzante. Cine știe poate vom avea parte de o continuare mai bine făcută (asta dacă nu-și bagă nasul monstrul media de la Holywood).

          Cum am pomenit deja, regia îi aparține tânărului regizor Adam Randall, care reușește să facă un film fără burți sau elemente inutile. Totul e alert și bine filmat, de la scenele interioare, la cele exterioare (nu foarte numeroase). Echipa de actori conține câteva nume de vedete britanice: Maisie Williams (Lucy), într-un rol de adolescentă speriată cu un viitor nesigur de viitoare prostituată sau drogată. Maisie Williams este cunoscută fanilor din Urzeala Tronurilor unde interpretează rolul tinerei Arya Stark. Miranda Richardson, bunica protectoare a lui Tom, nominalizată de două ori la Oscar. Rory Kinnear, într-un rol de bad boy, care-l prinde minune. Bill Milner (Tom), un adolescent ce promite a fi un mare actor. Scenariul este semnat de Joe Barton (scenarist și la excelentul serial produs de AMC Humans) și cosemnat de autorul romanului Kevin Brooks și de regizor.

         

cyberbully-poster          Cyberbully (2015)
Gen: Thriller
Regizor: Ben Chanan
Scenariști: Ben Chanan, David Lobatto
Actori: Maisie Williams, Ella Purnell, Wilson Haagens

          Fără mari legături cu filmul iBoy, sau din contră, bine legat de el prin problemele sociale tipice adolescenților cu probleme, vă recomand un alt film cu buget mic în care actricța Maisie Williams face un rol bun. Cyberbully (2015) prezintă o situație ipotetică în care o adolescentă este agresată virtual de un bărbat. Amenințată că-i vor fi publicate câteva poze compromițătoare (indecente), agresorul se joacă cu mintea ei împingând-o încet, încet spre sinucidere. Un film simplu, un teatru TV excelent. Este interesant de spus că Maisie Williams a mărturisit că a înțeles bine rolul jucat, deoarece știe ce înseamnă să fii agresată virtual. Ea fiind victima multor înscenări și atacuri pe Internet de când a interpretat rolul Arya Stark în Urzeala Tronurilor.

         

          

Daniel Timariu

Daniel Timariu

Daniel Timariu (n. 1972) a absolvit Facultatea de Electrotehnică a Universității Politehnica Timișoara. Locuiește în Timișoara și lucrează web developer și manager IT. A debutat cu povestirea SF „Bucla finală” în revista Ficțiuni.ro, în 2014. A publicat articole și povestiri în revistele Helion, Gazeta SF, Ficțiuni.ro, Nautilus, Revista de Suspans și Iocan. Volume: Amețeli postlumice (Eurostampa, 2016, Premiul RomCon 2017) – povestiri SF; Fete în roșu și alte povestiri polițiste (Tritonic, 2016), Tenebre. Cazul Laura (Tritonic, 2016) – roman, primul din seria Tenebre, Domino (în colaborare cu Lucian-Dragoș Bogdan, Teodora Matei, Anamaria Ionescu și Bogdan Hrib, Tritonic, 2017) – roman.

More Posts