Prima proză din numărul 18 al revistei Suspans se intitulează “Tăiş de paloş” şi poartă semnătura lui Liviu Radu. Textul este o combinaţie între mai multe basme autohtone şi tema ‘morţilor umblători’, adunând laolaltă o serie de personaje fantastice (precum Harap Alb, Făt frumos, Spânul, Ileana Cosânzeana) care încearcă să salveze omenirea din ghearele unei molime necruţătoare. Odată cu intrarea în scenă a nemorţilor, povestire se îndepărtează de basmele populare, iar din momentul în care Harap Alb şi Spânul realizează că ‘morţii umblători’ le-au întins o cursă, aceasta lunecă pe un făgaş original. Mi-a plăcut modul în care personajele antagonice denumite mai sus lucrează împreună, ajutându-se reciproc până în ultimul moment, precum şi finalul fără ‘happy end’ care îi conferă textului credibilitate. Personal, mi-aş fi dorit să aflu mai multe despre cum a apărut pe tărâmul oamenilor acea molimă, însă, chiar şi în forma în care este acum, textul rămâne unul bun.

Erată: –
Stil:  8,5
Temă: 8,8
Intrigă: 8,9
Originalitate: 8,9
Atmosferă: 8,8

“Kilimanjaro”, de A.R. Deleanu, este povestea stranie a unor jurnalişti care pornesc într-o expediţie pe continentul african pentru a urmări un subiect senzaţional. Însă, ce nu ştiu ei, este trecutul alpinistului experimentat pe care îl angajează pentru a coordona expediţia. Chiar dacă tema aceasta mi s-a părut puţin forţată, având în vedere modul în care se preiau ştirile în România, călătoria în sine am găsit-o incitantă, autorul descriind succint, dar veridic, locurile exotice din inima Africii. Un alt plus al textului este şi limbajul (cu toate că am simţit nevoia liniilor de dialog), precum şi contruirea naturală a povestirii, ţinându-se seama de momentele subiectului. Sfârşitul mi s-a părut că vine cam brusc, însă, cel mai probabil, acest lucru se datorează faptului că am fost prea prins în povestire şi pentru că mi-aş fi dorit să se continue.

Erată: linguşeste-l; suviţele; La un moment dat, între somn şi veghe, i s-a părut că o aude vorbind în somn.
Stil: 9,0
Temă: 8,8
Intrigă: 8,7
Originalitate: 8,6
Atmosferă: 8,6

“Triunghiul”, de Adrian Buzdugan este o poveste amoroasă complicată, ce se roteşte în jurul a două personaje feminine ce îşi dispută acelaşi bărbat. Complotând una împotriva alteia, cele două femei nu doar că îşi fac (singure, după cum bine ne dezvăluie autorul) viaţa un iad, dar şi sfârşesc într-un mod tragic. Incursiunea în mintea femeilor, chiar dacă simplistă (incursiunea, nu mintea femeilor), m-a amuzat, iar finalul ironic m-a binedispus.

Erată: –
Stil: 8,6
Temă: 8,7
Intrigă: 8,9
Originalitate: 8,8
Atmosferă: 8,5

“Recensământ: – 1” (de Andra Pavel) este o poveste complexă şi inteligent construită, cu intrigi secundare ce se adaugă acţiunii principale, întregind-o, având consistenţa unui micro-roman. Pe alocuri am găsit trama halucinantă, mai ales în timpul petrecerii, cu planurile intersectându-se mult prea des şi informaţiile venind prea rapid, constrastând, întrucâtva, cu atmosfera creată. Probabil că povestire ar fi ieşit mai bine dacă ar fi fost lungită, acordându-i cititorului timp să respire şi să proceseze informaţiile, sau simplificată. Însă şi în fel în care se prezintă acum reuşeşte să menţină atenţia cititorului la nişte cote înalte.

Erată: –
Stil: 8,5
Temă: 8,9
Intrigă: 9,1
Originalitate: 8,9
Atmosferă: 8,7

Despre povestirea “Taina” nu am să menţionez decât faptul că îmi aparţine, lăsându-i pe cititori să îşi facă singuri o impresie în legătură cu ea.

Prin intermediul primului capitol din nuvela, sau poate romanul, “Surplusuri”, avem de-a face cu stilul sigur şi cursiv al lui Nicolae Cornescian. Întreaga povestire se roteşte în jurul unui loc încărcat cu mister, cunoscut sub numele de Râpa Şperlei, loc ce pare să ascundă o serie de secrete terifiante. Modul halucinant în care curg frazele, precum şi nota de imaginar şi de incertitudine care pare să caracterizese personajele, crează senzaţia unor nisipuri mişcătoare în care, fără să vrei te scufunzi. Mi-a plăcut şi aştept cu nerăbdare continuarea.

Erată: –
Stil: 9,0
Temă: 8,8
Intrigă: 8,9
Originalitate: 9,0
Atmosferă: 9,1

“La cules de roşcove”, de Narcisa Stoica, este o poveste savuroasă şi interesantă pe o temă strigentă la ora actuală: munca românului peste hotare. Mi-a plăcut foarte mult perspectiva din care este tratată această temă, precum şi stilul în care nu pot să nu remarc unele influenţe sud-americane. De asemenea, acţiunea este foarte bine mânuită, iar personajele şi situaţiile cât se poate de veridice. Nimic de reproşat. O proză ce merită citită!

Erată: 50 de trabahar rumeno (trabahadores rumanos); grepfruit; Firea-ţi; maică-si;
Stil: 9,2
Temă: 9,8
Intrigă: 9,8
Originalitate: 9,4
Atmosferă: 9,5

“Focul”, de James R. Blaisse, este o poveste incitantă, dar cam sumar prezentată, care are ca temă centrală pactul cu diavolul: copil fiind, personajul principal este salvat dintr-un incendiu de o vocea căreia îi promite că şi el, la rândul său, o va ajuta când situaţia o va cere. Fără să ştie prea bine ce anume i se cere, copilul acceptă, iar peste zece ani vine şi vremea scadenţei. Cu toate că există fisuri lesne de obervat între pasaje (chiar dacă intenţionate, acestea mi-au lăsat un sentiment de neîmplinire), descrierile mi s-au părut reuşite şi veridice. O proză bine scrisă, care ar fi mers dezvoltată şi, de ce nu, transformată într-o nuvelă.

Erată: continuie
Stil:  8,9 (lexic bogat, descrieri reuşite, expresii inspirate şi fraze cursive)
Temă: 8,8
Intrigă: 8,7
Originalitate: 8,6
Atmosferă: 8,9

“Apa destinului”, de Alexandra Niculae, este o poveste fantastică, cu două planuri ce se întrepătrund treptat şi care, spre final, se inversează: cel al peştilor, ca fiinţe superioare, şi cel al oamenilor. Remarc aerul de basm al poveştii, dialogul ce se asemănă, pe undeva, cu replicile din piesele lui Girodeaux, precum şi povestea de iubire ce se destramă în acelaşi fel în care se şi înfiripă. Mi-a plăcut.

Erată: –
Stil: 8,7
Temă: 8,8
Intrigă: 8,6
Originalitate: 8,8
Atmosferă: 8,8

“Ochi negri de Halloween”, de Ştefan Bolea, este o incursiune stranie prin inima Bucureştilor zilelor noastre. Văzut prin ochii unui ipohondru, a unei persoane care nu se simte ataşată de el, oraşul îşi dezvăluie adevărata faţă: oamenii trăiesc din inerţie, aidoma unor animale gregare, indiferente la dramele ce se petrec în jurul lor. Un text succint, dar cu imagini puternice, aproape obsesive. Mi-a plăcut.

Erată: –
Stil: 9,2
Temă: 8,9
Intrigă: 8,7
Originalitate: 8,9
Atmosferă: 9,0

“Cine a ucis-o pe Nora Jones” este un fragment din romanul omonim, aflat în curs de editare la editura Rao şi semnat de Eugen Ovidiu Chirovici. Cu toate că în fragmentul de faţă nu este altceva decât un dialog dintre două personaje (unul dintre ele având o memorie de scurtă durată cam precară, motiv pentru care replicile sale sunt, fără voia sa, atât amuzante cât şi absurde), putem observa câteva elemente în stare să ţină cititorul aproape: pe lângă umorul deja menţionat, se remarcă se pot remarca şi intrigile ce se ţes în jurul crimei, precum şi personajele cu apucături ciudate (domnul Somerset cu problemele de memorie, Steve Nebunu’, care a luat-o razna în timpul luptelor cu argentinienii de pe insulele Falkland). Romanul se anunţă a fi unul de calitate, debordând de originalitate.

Erată: dumnule
Stil: 8,9
Temă: 9,2
Intrigă: 8,8
Originalitate: 9,0
Atmosferă: 8,9

“Păpuşa ta, cu respect”, de Cornelia CCu, este o poveste horror cu secvenţe explicite, nerecomandate celor slabi de înger. Povestea în sine, mărturisesc că nu m-a impresionat, aceasta fiind din punctul meu de vedere foarte schematică, însă stilul mi s-a părut unul foarte bun.

Erată: bucătarie
Stil: 9,0
Temă: 8,8
Intrigă: 8,4
Originalitate: 8,8
Atmosferă: 8,9

Prima povestire propusă luna aceasta de revista Nautilus se numeşte “La o bere cu profetul”, poartă semnătura lui Emanuel Grigoraş şi are ca temă generală apariţa unei religii şi anume ciprism, de la creatorul acesteia, Ciprian. Preceptul ciprismului este unul cât se poate de simplu (de unde şi răspândirea rapidă şi numărul mare de adepţi): faci ce vrei! Tratată cu ironie şi cumprinzând o doză sănătoasă de umor, povestirea de faţă nu are cum să nu atragă. Cu toate acestea, cred că dacă ar fi fost mai lungă şi cu implicaţii mai revelatoare, proza ar fi avut de câştigat, ideea fiind una cât se poate de generoasă.

Erată: epsicopul; pentru copii din Somalia (copiii); a naibii samaritean (al); foloses; dupa;
Stil: 8,4
Temă: 8,9
Intrigă: 8,8
Originalitate: 8,9
Atmosferă: 8,5

“R.E.M”, de Marian Dumitraşcu, este o poveste onirică, halucinantă, scrisă într-un stil deosebit de antrenant şi fluid, asemănându-se din mai multe puncte de vedere cu Substanţa M, de Philip K. Dick. Ideea centrală a prozei este una interesantă, iar adâncirea în text îţi stârneşte tot felul de întrebări, fără ca acestora să le fie răspuns, într-un mod clar, în final. Cu toate că nu am rezonat cu anumite expresii şi glume, nu pot să nu remarc originalitatea din spatele stilului şi modul caleidoscopic în care autorul îşi concepe povestirile.

Erată: dreperiile; toblouri; pătreze; niciodata;
Stil: 9,1
Temă: 9,0
Intrigă: 8,8
Originalitate: 9,2
Atmosferă: 8,9

“Camuflaj”, de Ioana Vişan, este o proză complexă, dar mai ales completă, în sensul că are de toate (personaje credibile, o tramă susţinută, miză, mister, un fie epic ce se despică în mai multe povestire adiacente, menite să întregească textul, şi un final pe măsură). De reproşat, nimic, ba dimpotrivă, de recomandat!

Erată: după de iniţial; conşientă; grizonat (grizonant);
Stil: 8,9
Temă: 9,2
Intrigă: 9,4
Originalitate: 9,0
Atmosferă: 9,0

Întrucât povestirea“Secretul” îmi aparţine, am să trec mai departe, spunându-vă doar că o variantă a ei a apărut şi în limba engleză, în publicaţia nord-americană Aphelion.

Povestirea “Ultima bătălie”, de Andrei Zorilă, pare mai degrabă un fragment din ceva mai mare decât o proză de sine stătătoare. Probabil că acest sentiment se datorează mizei destul de mici a textului, precum şi nevoii resimţite de mine de a pătrunde mai adânc în lumea descrisă de autor, mai ales după ce m-a momit cu un război de proporţii inter-planetare. Stilul, în schimb, mi s-a părut unul bun, în ton cu tema.

Erată: Va fii cu ochii; (plus câteva virgule lipsă)
Stil: 8,7
Temă: 8,8
Intrigă: 8,5
Originalitate: 8,6
Atmosferă: 8,6

Cătălin Sămărghiţan îşi continuă, la secţiunea Foileton, epopeea intitulată “Câmpiile albastre de sub orizont”, luna aceasta propunându-ne să lecturăm capitolele IV şi V, capitole în care acţiunea se propagă tot mai mult, lăsând cititorul să intinuiască doar câteva dintre posibilele ei reverberaţii.

Erată: –
Stil: 8,6
Temă: 8,8
Intrigă: 8,6
Originalitate: 8,6
Atmosferă: 8,7

La secţiunea Multivers semnează Andra Spirescu şi Mihai Perşiunea. Proza “Între un pas şi celălalt” se remarcă prin tonul grav, vag introspectiv, şi prin alunecare spre filosofie. Chiar dacă unele expresii mi s-au părut forţate, ori de-o preţiozitate inutilă, pe ansamblu stilul este unul bun, armonios, iar povestirea una reuşită.

Erată: legătură indestructibila; dumitale pari o femeie (‘dumitale’ este forma de genitiv-dativ a pronumelui pers. de politeţe ‘dumneata’. În cazul citat trebuia folosită forma de nominativ şi anume ‘dumneata’.); o bufniţă o urmarea; Îşi aminti de corespondenţa lui Joseph şi cerceta (neconcordanţă a timpurilor verbale);
Stil: 8,7 (nu am rezonat cu expresii precum “O adiere nepermisă a vântului”; “Punga cu monede suna slinos”)
Temă: 8,9
Intrigă: 8,9
Originalitate: 8,8
Atmosferă: 8,7

Cea mai interesantă povestire: “La cules de roşcove” (de Narcisa Stoica), urmată de “Camuflaj” şi Kilimajaro.
Cea mai bine scrisă povestire: “Camuflaj” (de Ioana Vişan), urmată de R.E.M.

Al. Ioan DespinaAlexandru Ioan Despina s-a născut pe 04 septembrie 1985, în localitatea Ploieşti. Este absolvent al Facultăţii de Geografie din cadrul Universităţii din Bucureşti, cu dublă specializare: geografie şi limba şi literatura engleză. Debutează literar în numărul 35 al revistei Nautilus cu povestea 17 Octombrie, iar următoare sa proză, Închisoarea, publicată în numărul 38 al aceleiaşi reviste primeşte o critică favorabilă în revista Helion (nr. 11, Aprilie 2011), în cadrul unul articol intitulat Poezie neagră şi blesteme. Continuă colaborarea cu Nautilus, iar în luna iulie a anului 2011 publică povestirea Azaroth. În aceeaşi lună este numit admin în cenaclul Lira21, precum şi membru cu atribute extinse pe site-ul literar RoLiteratura.
Alexandru Ioan Despina

Alexandru Ioan Despina

Alexandru Ioan DESPINA s-a născut pe 4 septembrie 1985, în Ploieşti. Este absolvent al Facultăţii de Geografie din cadrul Universităţii din Bucureşti, cu dublă specializare: geografie şi limba şi literatura engleză. După debutul său literar în numărul 35 al revistei Nautilus, publică câteva zeci de povestiri scurte în cam tot atâtea reviste din țară și din străinătate (Vatra, Algoritm Literar, Apostrof, Egophobia, Zona Literară, Dunărea de Jos, Oglinda, Argos, Aphelion, Bewildering Stories etc), câștigă 13 premii și mențiuni la diferite concursuri de literatură naționale și internaționale (premiul I la Concursul naţional de literatură “Moştenirea Văcăreştilor”, noiembrie 2011, premiul al II-lea la Concursul Naţional de Literatură ‘Reţeaua Literară”, septembrie 2012, premiul I la Concursul de Proză ”Mihail Sadoveanu”, octombrie 2013, premiul al III-lea la Concursul de Literatură “Ioan Slavici”, noiembrie 2013 etc) și apare în peste 10 antologii de proză scurtă (Conexiuni, Moștenirea Văcăreștilor, Ion Creangă, Eposs Meridiane, Mihail Sadoveanu, Aripi spre zbor etc). Colaboreazã în calitate de recenzent cu aproape toate revistele de SF&F românesti, având o rubrică permanentă în revista Nautilus. Este, de asemenea, redactor șef al revistei online Gazeta SF și coeditor al antologiei Bumerangul lui Zeeler. Blog personal.

More Posts - Website