GSF65 banner01-650

rose-red          Rose Red (2012)

          Un miniserial din trei episoade (există și varianta într-un singur lung film), apărut la TV în 2002, regizat de Craig R. Baxley (Predator – regizer secund; regizor, regizor secund și cascador), după un scenariu de Stephen King. Serialul are un prequl numit The Diary of Ellen Rimbauer (2003), în regia aceluiași Craig R. Baxley. King a contribuit la creionarea personajelor. Scenariul fiind scris de autorul Ridley Pearson (scriitor, scenarist, actor).

          Miniserialul ne introduce încet, foarte încet, în lumea fantastică a unei case bântuite. Dr. Joyce Reardon (Nancy Travis), cadru universitar, profesoară de parapsihologie, organizează o expediție științifică de studiere a fenomenelor paranormale dintr-o casă considerată moartă, din punct de vedere paranormal. Echipa sa este formată din specialiști în domeniu: Steven Rimbauer (Matt Keeslar), telepat în legătură directă cu casa și proprietar; Rachel „Sister” Wheaton (Melanie Lynskey), sora lui Annie Wheaton, telepată și telekinetică; Cathy Kramer (Judith Ivey), are puterea de a scrie automat ce-i dictează spiritele; Emery Waterman (Matt Ross), retrocognitiv; Nick Hardaway (Julian Sands), telepatie, vedere la distanță; Pam Asbury (Emily Deschanel), psihometrică; Victor Kandinsky (Kevin Tighe), precognitiv. Episodic apare și King, în rolul „băiatului cu pizza”.

          Serialul are un tempo extrem de lent ceea ce ar putea fi plictisitor pentru mulți. Pe măsură ce echipa înaintează prin casă, vor apare tot felul de situații menite să sperie și să îngrozească. Din păcate regizorul nu reușește să ofere o minimă explicație pentru majoritatea aparițiilor, prea dese și violente, ca într-un tunel al groazei dintr-un parc de distracții. Lipsa de control și haosul ce domnesc în casa bântuită și în scenariu contribuie la starea de insatisfacție, pe care mulți o au după cele patru ore de vizionare. Personajele, deși interpretate de actori peste medie, nu au profunzime, în majoritatea lor fiind piese de decor, care fac câte ceva la comandă. O butaforie sau un strigăt îngrozit. Iese în evidență micuța Annie, prin extremele sale puteri telekinestezice și prin rolul oarecum central; evident doar suntem în plină intrigă sută la sută Stephen King, maestrul groazei (în texte) și Emery Waterman, cel mai complex personaj.

          Deși joacă în divizia B, miniseria merită văzută pentru Stephen King. Altfel, 4 ore pot fi folosite cu mult mai mult folos.

11-22-63          11.22.63

          Cel mai nou serial realizat după un roman al lui Stephen King este 11.22.63. Titlul este data la care a fost ucis președintele american John F. Kennedy. Romanul a fost tradus și în limba română sub titlul „JFK 11.22.63” la editura Nemira, traducere Ruxandra Toma.

          Pe scurt, un anume individ (Al Templeton interpretat de Chris Cooper), proprietar al unui restaurant de la marginea unui mic orășel, descoperă o „gaură de iepure” în spatele unei uși ce părea să ducă spre o magazie. Referința la Alice în Țara Minunilor nu e întâmplătoare, iar punctele comune sunt mai subtile decât ar părea la prima vedere. În fine, călătoria nu e aleatoare și nici la îndemâna sau vionța călătorului. Profesorul sau oricare altul ce ar folosi portalul ajunge de fiecare dată în același loc și în același moment istoric (21 octombrie 1960, ora 11:58) și indiferent cât stă „3 sătpămâni, 3 ani… în prezent au trecut doar 2 minute”. Destul de restrictivă această gaură de iepure, de unde și mirarea lui Jake: „Două minute? Cine face regulile astea?”. Însă Al nu are nicio explicație ci doar observații bazate pe experiențe și eșecuri.

          Pasionat de istorie, Al Templeton încearcă să modifice trecutul și, mai ales, să oprească asasinarea președintelui John F. Kennedy. În această aventură îl atrage pe Jake Epping (James Franco, nominalizat la Oscar pentru rolul principal din teribilul film 127 Hours, dar binecunoscut și pentru rolul Harry Osborn din Spider Man). Jake este profesor de engleză, divorțat și oarecum dezamăgit de viață. El va prelua de la Al „poarta”, împreună cu țelurile și experiențele acestuia.

          Deși ar putea schimba multe din trecut, cu efecte diverse în prezent, Jake este obligat, de promisiunea dată prietenului său, să încerce să schimbe trecutul și implicit prezentul (sau viitorul în momentul schimbării), prin împiedicarea asasinării președintelui John F. Kennedy de către Lee Harvey Oswald. Complicațiile apar încă de la început și se intensifică pe măsură ce timpul petrecut de profesor în anii 60 se lungește.

          Ca puncte de atracție, pe lângă actori, ar fi modul în care King imaginează limitările unui călător în timp. Când James Franco încearcă să modifice trecutul într-un mod ce i-ar putea afecta prezentul, destinul, soarta, lumea magică, toate concură la împiedicarea finalizării acțiunii. Sunt absolut convins că mâna scriitoarei Bridget Carpenter are un rol important în fluența și eleganța dialogurilor, nu că Stephen King ar fi amator, nici pomeneală, dar, uitați-vă la serialele anterioare și comparați.

          Temele preferate de King revin și aici: copilul deosebit cu un tată violent (și ucigaș), tăntălăul blând și puternic, coruperea puterii, eșecul în carieră și viață a unor tineri plini de talent.

          Storm of the Centurystorm-of-the-century

          Miniserial de groază din 1999 format din trei episoade. Spre deosebire de multe din filmele sau serialele inspirate de Stephen King, „Storm of the Century” nu are la bază o povestire sau un roman de King, în schimb are scenariul semnat de celebrul scriitor. Regia este semnată de Craig R. Baxley, cunoscut, mai degrabă, prin performanțele de cascador, decât prin cele regizorale sau actoricești.

          Acțiunea se petrece pe o mică insulă (fictivă), Little Tall, de lângă țărmurile statului Maine din Statele Unite pe timpul unei furtuni neobișnuit de puternice. Comunitatea este prezentată ca fiind una aproape idilică. Toți se cunosc, își fac vizite și se ajută. Mica localitate este atât de liniștită încât nici nu există un post de poliție. Șeriful este proprietarul unui magazin universal, iar închisoarea este o anexă la magazin. Dar totul se schimbă în momentul în care un străin, pe nume Andre Linoge, o ucide pe doamna Clarendon. În scurt timp străinul se arată a fi mai mult decât un ucigaș și chiar mai mult decât un om. Pare a cunoaște trecutul tuturor și, mai ales, secretele fiecăruia pe care nu se sfiește să le spună în gura mare, desigur, la momentul potrivit.

          În film, se reîntâlnesc unele din temele preferate ale lui King: diavolul, sau răul absolut, care vine pe Pământ într-o situație de criză, profită de oamenii mai slabi sau plini de păcate, pentru a încerca să-și satisfacă poftele. Tema se regăsește și în miniseria The Stand din 1994. O altă temă, una care leagă multe din cărțile și filmele lui King, este cea a copilului, în acest caz, prezentat ca posibilă rezolvare a conflictului dintre oameni și diavol. Modul de rezolvare a cererii intrusului și felul în care comunitatea reușește să rezolve ispita și, totodată, să facă față dezvăluirilor, constituie esența miniseriei. Desigur, diversele rezolvări personale, mulate pe personalitatea fiecărui individ, pot părea grotești sau, din contră, izbăvitoare, în contextul tensionat adus de furtună și de străin.

          Cinematografic filmul nu merită văzut. Nu are scene memorabile, imaginea e slăbuță, coloana sonoră e formată în principal din sunetele furtunii, dialogurile diverselor personaje și o muzică de conjunctură. Pe de altă parte, dacă sunteți curioși de scenariile lui King… e cam singurul motiv pentru care cineva ar putea cheltuii câteva ore bune.

         

          

Daniel Timariu

Daniel Timariu

Daniel Timariu (n. 1972) a absolvit Facultatea de Electrotehnică a Universității Politehnica Timișoara. Locuiește în Timișoara și lucrează web developer și manager IT. A debutat cu povestirea SF „Bucla finală” în revista Ficțiuni.ro, în 2014. A publicat articole și povestiri în revistele Helion, Gazeta SF, Nautilus, Revista de Suspans, Iocan, Știință & Tehnică și Argos. Volume: Amețeli postlumice (Eurostampa, 2016, Premiul RomCon 2017) – povestiri SF; Fete în roșu și alte povestiri polițiste (Tritonic, 2016); Tenebre. Cazul Laura (Tritonic, 2016) – roman; Tenebre. Labirintul (Tritonic, 2016); Domino (în colaborare cu Lucian-Dragoș Bogdan, Teodora Matei, Anamaria Ionescu și Bogdan Hrib, Tritonic, 2017) – povestiri polițiste și altele.

More Posts