GSF45 banner01-650

          Gaudeamus 2014. Lansări, debuturi, autori emoționați și entuziaști. Vizitatori grăbiți și dornici să prindă cât mai multe lansări, cărți cu autograf sau cărți prețioase pur și simplu. Am fost unul dintre ei, pentru câteva ore, în a patra zi. Am scurtat lista pe care o făcusem de acasă, dar promit să recuperez. Am luat, cu autograf, volumul de debut al unui autor întâlnit, până acum, numai în mediul online: Ben Ami.

          Prozele lui nu sunt ușoare, nu pot fi citite dimineața în autobuz sau metrou și nici în serile când nu ne ia somnul. Și asta pentru că, legănați sau zguduiți de trafic, ori cu ochii pe jumătate închiși, riscăm să pierdem miezul, esența pe care autorul a ascuns-o într-o singură expresie sau într-un font deosebit. Nu sunt nici comerciale. Acesta poate fi un dezavantaj sau un mare atu.

          De-a lungul timpului, am învățat că e absolut interzisă lectura pe diagonală, în încercarea de a prinde finalul. Fiecare frază e o cheie. La un moment dat, am beneficiat de câteva lămuriri de la autor. M-a sfătuit să-mi pun întrebări pe măsură ce înaintez cu lectura; de asemenea, la finalul unei povestiri / cărți să văd ce a adus nou și cu ce am rămas. Noutatea acestor proze e simbolul ascuns, specific fiecăreia; cu ce am rămas… cu sentimentul că s-ar impune a doua lectură, poate mi-a scăpat ceva.

          M-am oprit asupra a două povestiri din cele opt cuprinse în volum. Prima e misterioasă, aparent ambiguă dar cu rădăcini puternice, a doua are tandrețe (oricât ar părea de ciudat) și speranță într-o luptă pentru supraviețuire.

          “Doar Zei”: Am presupus că Zeii sunt umanoizi. N-aș băga mâna-n foc. Povestitorul… aș înclina spre regnul vegetal, eventual extraterestru sau dintr-un univers paralel. Ar putea, de asemenea, să fie imaterial. Confuzia e dată de volburi: pot fi vânturi sau plante (rochița rândunicii). Mi-e greu să cred că autorul s-a gândit la o floare, dar nu imposibil. Nu contează, pentru că răsucirea realului l-a făcut să intre în corpul lui George. Mi-aș fi dorit niște lămuriri suplimentare legate de natura povestitorului Apropierea de zeiță îl duce pe marginea existenței reale, pentru că numai atunci poate inversa iluzii. Asta înseamnă moarte. Sau nu. Dă de gândit. Pare că personajul nu-și poate atinge iubita decât sacrificându-se. În același timp, e surprins de femeia care făcuse același sacrificiu. Autorul folosește un dicționar propriu, specific lumii descrise, în care cuvintele au sensuri nebănuite. A adia îmi pare sinonim cu a comunica. Culorile sunt folosite pentru descrierea stărilor sau însușirilor: o femeie roșie e o femeie frumoasă. De asemenea, parfumul violet e seducător. Albastru = tristețe. Durere albastră = tristețe sfâșietoare. Patima din suflet e învelită în gheață roșie. Cât de groasă e gheața, încât nu poate fi topită? Concluzie: oricât de tentanți ni s-ar părea zeii, când îi atingem ne simțim vinovați față de muritorii pe care i-am părăsit pentru ei. La rândul lor, zeii au corpuri și iluzii dar prea puțină simțire. Cam încriptată povestirea, dar plăcută. Sensibilă; e evidentă paralela între trăirile neîmpărtășite ale personajului și referirile la lumea guvernată de Look, lideripolitici și lipsa de inteligență. Românica.

          “Sachel nerdu, Nerdu, NERDU”: Blestem, incantație sau descântec? Mai degrabă strigăt de luptă și formulă magică pentru salvarea sachelienilor, proveniți din terrani, evoluați dincolo de instinctele primare. Au dezvoltat, în timp, mecanisme de protecție la nivel mental. Locuiesc pe Sachel, o planetă cu doi Sori. O familie are la bază trei membri: femeie (reală), bărbat (goni) și dhan, necesar procreerii. Dhanul e întruparea tandreții și înțelepciunii care ar aduce perfecțiune oricărei relații. Formula ideală a unei familii e hexul: cei trei părinți și trei copii. Căminul poartă numele de cuib; fiecare cuib are o fântână de sacrificiu, un lăcaș sfânt.

          Dhanul Loan are misiunea de a explica toate acestea unor terrani veniți de pe planeta Veche. Asistăm la un dialog în care cuvintele viclene ale oaspeților au replici pe măsură din partea înțeleptului dhan.

          Un virus a atacat populația terranilor, nimicind toate reprezentantele sexului feminin. Din acel moment, Vechii s-au înmulțit numai prin clonare. Au sosit pe Sachel cu o ofertă: patru nave de război pentru câteva mii de reale și dhani necesari refacerii speciei. E o decizie grea pentru populația sacheliană, care nu e în măsură să se revolte. 

          Schimbul se realizează și capătă proporțiile unui război rece, în care învinși sunt cei tributari instinctelor milenare.

          Ce a adus nou: Lectură alertă, un maraton de gânduri și trăiri controversate printr-un labirint dispus pe mai multe niveluri și axe temporale. Miros de cerneală proaspătă pe hârtie foșnitoare, răsplata binemeritată a unui autor într-o luptă continuă cu propriii cititori și cu el însuși.

          Cu ce am rămas: “Cu sufletul suspinând a moarte, după cum a rămas scris în istorie, dhanul Loan își concentrase, la sfârșitul acelei nopți, întreaga capacitate de transmitere de care era în stare. Toată viața sa încăpuse într-un ultim mesaj de adio, un admirabil strigăt de deznădejde adresat tuturor receptorilor de pe Sachel. (…) Niciodată genele unor barbari nu vor impurifica moștenirea genetică ce o vom lăsa urmașilor noștri. Cu ajutorul tuturor umilințelor lumii va fi plătit prețul umanității dinăuntrul ființei noastre.”

Teodora Matei

Teodora Matei

Teodora Matei (Elena Teodora Mateiu) a publicat proză scurtă in revistele Nautilus, Gazeta SF, Fantastica, ficțiuni.ro, Revista de supans, începând cu anul 2012. Contribuţii în reviste, antologii, volume colective: "Kowalski '67" - antologia digitală a Gazetei SF 2014 "Bumerangul lui Zeeler", „Ghinion!” - antologia „Cele mai bune proze ale anului 2013" editura Adenium, „E-51741” – revista CPSFA nr. 28, „Soft” – volum colectiv „Exit", poezii în „Gazeta cărților" (editată de biblioteca Nicolae Iorga-Ploiești) și „Revista bibliotecarilor prahoveni”. Romane: „Omul Fluture”, în colaborare cu Lucian Dragoș Bogdan (noiembrie 2015, editura Tracus Arte), „Stăpânul castelului” (iunie 2016, editura Tritonic), „Cel-ce-simte” (august 2016, editura Tritonic), „Tot timpul din lume” (ianuarie 2017, editura Tritonic).

More Posts

Follow Me:
Facebook